вівторок, 27 жовтня 2015 р.

ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ



Розвиток людського суспільства та цивілізації висуває перед освітою принципово нові проблеми. Тому останнім часом активно розглядається  питання  про використання електронних освітніх ресурсів у процесі викладання гуманітарних дисциплін. І якщо суспільство дбає про своє майбутнє,  то має усвідомити величезні можливості, надані електронними освітніми ресурсами, та навчитися грамотно застосовувати їх. У першу чергу в освіті.
Можливості сучасного уроку й системи освіти значно розширюються завдяки використанню електронних освітніх ресурсів.
Застосування електронних освітніх ресурсів у навчанні базується на загальному розумінні зміни ролі інформації в освітньому процесі та загальних принципах інформаційної взаємодії в інформаційно-комунікативному середовищі.
В.О.Сухомлинський зазначив: «Головне, щоб одночасно учень бачив, спостерігав і робив. Де є ці три речі, там є жива думка, що загострює розум».
Традиційна класно-урочна система зорієнтована на трансляцію знання від учителя до учня. Використання електронних ресурсів у навчально - виховному процесі дозволяє перейти від навчання, в основі якого — інформація, почута з вуст викладача або прочитана в підручнику, до навчання через сприйняття інформації з електронних ресурсів, Інтернету, навколишнього середовища тощо. На будь-якому уроці вчитель, оперуючи різноманітними цифровими навчальними ресурсами, може організувати дослідницьку діяльність учнів, зорієнтувати в індивідуальному пошуку інформації, навчити оцінювати надійність різних інформаційних джерел, створювати власні електронні продукти (малюнки, мультимедійні презентації, електронні моделі).
Переваги використання електронних ресурсів  у процесі навчання української мови і літератури :
 -   дозволяють представляти знання фактів, подій та інтерпретацій у взаємозв'язку;
 - знання постають у певному контексті. Контекстом слугують не тільки коментарі, а й багато інших матеріалів (малюнки, звукові вставки, анімація, портрети тощо), які подають інформацію про певні явища з різних боків.
Електронні ресурси мають такі основні можливості:
 -   комп’ютерна візуалізація навчальної інформації про об’єкти або закономірності явищ як таких, що реально відбуваються, так і «віртуальних».
-  вони дозволяють здійснювати інтерактивний діалог; керувати реальними та віртуальними об’єктами, явищами, процесами.
Провідною метою застосування електронних ресурсів  на уроках української мови і літератури є  досягнення більш глибокого осмислення навчального матеріалу, образне сприйняття, посилення емоційного впливу літератури на особистість учня. Це відбувається за рахунок використання карт, схем, навчальних картин, відео- та аудіокоментарів, представлених в електронному варіанті.
Хоча кожен з нас знає, що комп’ютер ніколи не зможе повністю замінити вчителя.
По-перше, тільки вчитель може зацікавити учнів, викликати допитливість, сприяти вихованню любові до даного предмета;
По-друге, він може спрямувати їх увагу на ті або інші важливі моменти предмета, який вивчається;
По-третє, тільки педагог зможе відзначити  активність учня та знайти шляхи спонукання до навчання.
Вивчення української мови і літератури має свої особливості : у кожному класі потрібно застосовувати певні електронні ресурси. Наприклад, для 5 класу найкраще підходить використання ребусів, кросвордів , цікавих завдань:
(http://learningapps.org/watch?v=pki53gmon01)


У старших класах можна ускладнювати завдання і , відповідно, застосовувати складніші програми і сервіси :

  інтерактивні вправи у SmartNotebook «Збірник»


створення презентацій в Power Point


створення схематичної наочності з VideoScribe.





створення ряду  інтерактивних вправ, завдань , відповідно до теми, що вивчається  (використання дошки оголошень Padlet )


 створення відео в Movie Maker

Таким чином, можемо зробити висновок, що  електронні освітні ресурси – це цілеспрямоване системне створення засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів. Використання цих ресурсів вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета.

                 Використана література
1.К.мед.н. Мироник О.В., к.мед.н. Давиденко О.М. [Електронний ресурс] . –  Режим доступу: http://www.rusnauka.com/1_NIO_2014/Pedagogica/5_151089.doc.htm
2. О. М. Спірін // Інформаційні технології і засоби навчання. [Електронний ресурс]  – 2009. – № 5 (13). – Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/3733/2/09somtio.htm
3. Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні: указ … 30 вер.2010р. № 926/2010; Україна. Президент [Електронний ресурс] / Веб-сайт офіційного представництва Президента Ураїни, 2010. – Режим доступу:
4.   К. Р. Ковальська // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2009. – № 5 (13). – [Електронний ресурс] .  .Режим доступу:
5. Морзе, Н. В. Програма інформатизації освіти 100% та завдання щодо підвищення кваліфікації вчителів на 2011–2012 рр. [Електронний ресурс] / Н. В. Морзе. – Режим доступу: http://iteach.com.ua/about/informatyzacia100/



Немає коментарів:

Дописати коментар